Sunday, September 14, 2008

9.5s Catatan Masa Buruan Powell


Laporan akhbar hari ini melaoporkan bahawa pelari pecut dari Jamaica Asafa Powell meramalkan kepantasan rekod dunia acara 100 meter mampu direndahkan sehingga 9.5 saat pada masa depan. Beliau berkata demikian kerana yakin dengan kemampuan dan pencapaian rakan senegaranya iatu pemenang pingat emas olimpik Usain Bolt untuk memcatatkan rekod tersebut pada tahun depan.
Berita tersebut betul-betul membuat saya berasa cukup kagum kerana manusia mampu untuk berlari sepantas itu. Usain Bolt dan Asafa Powell adalah manusia yang sama seperti kita cuma mungkin mereka memiliki sedikit kelebihan fizikal berbanding kita semua.
Namun apa yang saya ingin tekankan disini ialah dimanakah kemampuan atlet-atlet kita? setelah sekian banyak masa dan wang ringgit yang dilaburkan prestasi dan mutu sukan atlet kita masih boleh dipersoalkan.
Mungkin sudah sampai masanya Kementerian Belia & Sukan meminta bantuan dari 'Jamaica' bagaimanakah caranya untuk melahirkan bintang pecut negara. Kerana hadiah wang tunai yang lumayan masih gagal untuk melahirkan kita jaguh pecut atau bintang sukan yang lain. Hanya Datuk Nicol dan Datuk Lee Chonh wei sahaja jaguh sukan yang boleh betul-betul dibanggakan oleh seluruh rakyat Malaysia.

Selamat Maju Jaya.

No comments: